Sunday, May 12, 2013

Sakit

Suatu hari pada tahun 2001, entah mcm mna tiba-tiba aku jatuh sakit. Masa tu aku tggl kat asrama kat Labuan. Tak silap aku masa tu tengah sebok-sibuk pemilihan rugby wakil sekolah. Aku sempat join 2 3 kali je kalo tidak mesti aku boleh ikut budak2 lain pegi semenanjung!. Lepas pegi klinik pun badan aku masih lemah. 2 3 hari aku tak pergi sekolah. Badan makin mengurus, mata merah, kulit pun semacam ada bintik-bintik merah. Mula-mula aku ingat demam biasa je, tapi lepas 2 3 hari takde apa-apa perubahan, malah tahap kesihat aku rasakan makin merosot, aku rasakan ini sesuatu yang lebih teruk dari demam biasa.

Masa ni jugak la 1st time mmber aku memperkenalkan aku dengan susu. Dia dtg melawat aku kat dorm, pastu bagi aku air kotak susu dutchlady dgn biskut jacob. Dia cakap kalau dia demam mak dia bagi dia minum susu, utk bagi tenaga sebab tak lalu makan. Sebelum-sebelum tu memang aku tak suka minum susu, tapi sekarang hari-hari minum susu. Terima kasih sahabat.

Last-last cikgu suruh bagi aku balik. Nasib baik aku ada duit lebih, dan aku ada MAS student card. Boleh dapat diskaun ckit, tak sampai RM 50 harga tiket LBU-KBI (harga zaman tu). Tapi time tu badan aku lemah sangat sangat. Dalam fikiran aku nak sampai rumah secepat mungkin. Tapi, sampai airport, cek-cek flight full. Org kaunter checkin suruh aku tggu, waiting list. Kalau ada kosong baru la aku boleh balik. Aku duduk sambil tunggu kat kerusi kat apot tu menunduk je kepala, tongkat kepala kat kerusi depan. Nak angkat kepala, nak duduk tegak pun tak larat. Sekali ada kosong. Nasib baik.

Sampai je rumah, aku tgk mak aku rilek je. Mcm tak risau pun aku ni sakit teruk ke, apa ke. Mak aku masak air barli, suruh aku minum. dia cakap panas dalam ni kot. Pastu macam biasa buat nasi air, walaupun aku tak berapa suka sangat nasi air mcm abg dgn ayah aku. Esoknya terus aku rasa badan aku segar. Hairan bin ajaib!

Aku rasa, sebenarnya aku sakit sebab lama tak balik tgk mak kot?.

Selamat Hari Ibu.

No comments:

Post a Comment