Thursday, September 1, 2011

Ramadan

satu perbezaan paling ketara dalam menyambut ketibaan bulan ramadan kat semenanjung dgn kat sabah.. kat semenanjung sebelum solat isya kita dah tau samaada esok puasa atau tak, jadi kalo esok jd pose, isya' kat mesjid mlm tu konfem akan ramai org, sbb nak solat tarawih lps tu.. tapi kalo kat sabah, lepas solat isya' kita tak tau lagi esok pose atau tak. jd secara tak langsungnya tak tau lagi mlm tu ada tarwih ke tidak.. sbb kat sana masuk waktu isya dalam pukul 7.20-7.40 mcm tu (beza lebihkurang sejam dgn kl), dan biasanya pengunguman tarikh puasa dalam pukul 8 lebih.. jadi kdg2 akan terkontang kanting la kat mesjid tggu confirmation keputusan bermulanya posa.. ini mengikut pengalaman aku sambut ramadan kat kk selama lebih kurang 9 tahun.. kalo kat tawau aku tak tau mcm mna, sbb sana lagi awal waktu isya' dalam pukul 6 lebih kot rasanya.. tapi skrg tak tau la masih mcm tu atau pun tidak.. aku pun dah hampir 7 tahun meninggalkan sabah.

satu lagi perkara yg aku tau d lakukan d mesjid kg aku sja pd mlm raya.. tak tau la kalo kat tmpt lain pn ada jgk ke.. d sbbkn mlm raya dah takde solat sunat tarawih, jd mlm raya kitaorg akan buat solat tasbih berjemaah.. time aku tggl kat sabah dlu mmg tak ada.. pastu time kat sg petani pun, time mlm 1st tarwih imam mesjid tmpt aku tu ckp mlm raya akan ada takbir, tak plk sebut buat solat sunat tasbih.. amalan ni aku tak pasti sma ada kat kelantan je ke atau pn kat kg aku je?..

tahun ni aku rasa lain ckit daripada thn sebelum2 ni.. nak sambut raya pun tak berapa semangat je.. aku tgk2 gmbr lama baru perasan, time raya 2008 aku dah pakai bju melayu skrg ni.. rupa2nya dah nak masuk 4 tahun aku tak buat baju raya.. maybe bab baju raya ni org pompuan yg lagi semangat kot.. tgk kakak, adik2 aku tiap2 thn mesti berpasang2 bju dorg.. aku dgn abg aku tak pernah pn nak ambik kesah buat bju raya.. bju yg ni pun mak aku yg tempah kan, ukur ikut saiz bju melayu aku kat rumah..

tapi tahun ni aku terasa semangat nak sambut ramadan.. dan time dah hujung2 bulan ramadan (nak raya) aku terasa tak best.. rasa tak best ramadan dah nak berlalu pergi.. sesuatu yg aku tak pernah rasa thn2 sebelum ni.. org selalu ckp kalau kita kehilangan sesuatu tu, baru kita tau bertapa berharganya ia.. mungkin aku dah tau thn dpn aku tak dpt sambut ramadan mcm thn2 sblum ni.. aku dah tak dapat nak merasa solat tarawih berjemaah mcm skrg ni..

hmm.. macam2 lagi nak tulis sebenarnya, tapi tak tau nak bermula dari mana.. karangan kali ni pun dah cacamarba rupa dia.. memula dlu aku ada terfikir sepanjang bulan ramadan ni, aku nak tulis semua karangan yg berkaitan aku dan bulan posa je.. tp ntah la, mcm2 terjadi.. mungkin jugak aku perasan sibuk.. atau aku yg dok perasan sorang2..

akhir kata, dgn penuh hina diri ini ingin memohon agar segala salah dan silap sama ada zahir atau pun batin, sama ada yg sengaja atau pun tidak, sama ada bsedar atau pun tidak, sama ada besar atau pun kecil, sama ada yg lepas atau pun yg akan datang dimaafkan dan diampunkan.. sesungguhnya ketahuilah diri yg hina ini tidak pernah pun berniat untuk melukakan hati dan perasaan anda sekalian.. selamat hari raya Aidilfitri.

Assalamualaikum.

No comments:

Post a Comment