Thursday, March 24, 2011

emosi pemandu hensem & hebat.. aktiviti ketika bosan memandu

terdapat beberapa faktor yg boleh menyebabkan seseorg itu bosan ketika memandu antaranya:


1. memandu terlalu lama ;
2. memandu perlahan terlalu lama (jem) ;
3. sunyi (driving sorg2) ;
4. jalan yg terlalu lurus (highway) ; dan
5. lain - lain lagi (sila pkir sendiri)..

berikut beberapa tips yang boleh dipraktikkan untuk menghilangkan rasa bosan ketika memandu :



a) berlakon
selain daripada menyayi (melalak), tahukan anda bahawa anda juga boleh berlakon dalam kereta?.. kaedah ini dipercayai boleh membantu menghilangkan rasa bosan anda ketika memandu..

caranya mudah sja, dgr lagu dlm radio tu pastu cuba lakonkan tiap2 lirik yang dinyayikan oleh penyayi.. kalo penyayi tu sebut 'kau' atau 'kamu', korg tunjuk ke arah pemandu kereta yg berada d sebelah korg.. kalo dia sebut 'pipi', korg pun pegang pipi korg dgn gaya menggoda sekali.. kalo penyayi tu sebut 'terbang', korg pun buat la gaya mengepak2 kan sayap.. nescaya tak akan bosan atau mengantuk lagi ketika memandu.




b) tukar kaki
rutin biasa pemanduan, kete manual: kanan utk minyak dgn break, kiri utk clutch.. kete auto: gune kaki kanan je.. cuba ubah penggunaan kaki utk tekan padel yg lain.. kaedah ini bukan sahaja mmbuatkan anda hilang mengantuk, malah kalo mmber korg tgh tdo kat seat sebelah nescaya dia pun takjadi tdo..

aku pernah try sekali.. time dari t'ganu nak balik kl, drive kete manual.. tau la lalu LPT time bukan cuti skolah ni, mmg lenggang jalan.. mmber kat sebelah tdo.. aku bosan tak tau nak buat apa, aku cuba nak tekan minyak gune kaki kiri.. time tgh speed dalam 100km/j++ kot rasanye.. sekali tak sampai rupanya, aku tertekan brake.. tekejut mmber tgh tdo kat seblah.. tak pasal terus dia ofer nak drive.. hehe



c) satu tangan
bukan driving yg mcm biasa, sebelah tgn pegang stering, sebelah lg pegang gear@hand brek.. tapi driving gune satu tangan je.. sebah tangan lagi rilek je.. agak menarik utk di cuba, nak2 kalo korg drive kete manual..

tgn kiri dok rilek je atas hand rest tu, tgn kanan pengan stering, pastu tgn kanan lepas hand break, pastu tgn kanan jgk masuk gear, pastu tgn sama jgk tekan signal, tgn sama jgk tekan waiper, dll.. aku dah try sekali, menarik!.. hehe


*nota: sila ambil perhatian, jika kemalangan berlaku akibat daripada mengikut aksi2 di atas sila tanggung sendiri. pihak kami tidak akan bertanggungjawab. sebarang surat menyurat tidak akan d layan. sekian.

No comments:

Post a Comment