Sunday, April 24, 2011

berasid??

mcm biasa la.. hari minggu ni aku suka beli surat kabar.. maybe influence from my ayah.. dlu2 time kecik2, time zaman dok kat rumah dulu, kalo weekend je mesti ayah beli suratkabar lebih dari satu.. smpi skrg kot rasanye.. maybe jgk kerana aku ni 'suka membaca'..

tgh dok belek2 metro ahad terbaca satu berita pendek pasal 'Air ECPI selamat'.. cite lebih kurg mcm ni la.. ada org tulis dalam blog yg air ECPI ni tak selamat, sbb dia berasid dan boleh menyebbkan kanser.. pastu Dr. Amir (ntah la sepe dia ni, owner ECPI ni kot) ni menafikan la cite dlm blog tu, ckp sume tu tak betul, etc.. sesape yg tak tau air ECPI ni sila google..


walaupun aku pun tak pernah minum air ni, aku ada ternmpk iklan2 dia, dan pernah jgk nmpk org minim.. tak silap kat RnR higway pun ada jgk jual air ni.. apa yg menarik perhatian aku pasal berita ni adalah org yg tulis blog pasal air ECPI tu 'berasid'..

aku rasa daripada dia tulis air ECPI berasid, baik dia tulis pasal air coca cola..aku rasa ramai org pernah dpt email, atau terbaca kat mana2 pasal air coke ni boleh d buat cuci toilet la, boleh hilangkn kesan karat la, boleh reputkn tulang la, etc.. tp hakikatnya masih ramai org minum..

bulan 11 thn lepas aku ada g training pasal scheduled waste mgmt.. ada sekali tu trainer tu tnye kitaorg berapa pH coke?.. last2 dia bg tau pH coca cola = 2! kalo tak caye g beli kertas litmus try tets.. hehe.. tiba aku teringat zaman sekolah dulu, terbayang asid hidroklorik (HCl), asid sulfurik (H2SO4) yg dok dalam balang kat makmal tu.. huhu



smpi harini aku dah tak minum coke dah.. minum air mineral bagi bagus.. lagi murah.. hohoho!

2 comments:

  1. power of hydrogen.. pH range 1 to 14
    pH = 7 = neutral;
    pH > 7 = alkali,
    pH < 7 = asid.
    by the way, its pH, not ph.

    ReplyDelete