Wednesday, August 10, 2011

cerpen: RM 1 Juta

pada suatu hari, seorang lelaki tua, mahu menderma RM 1 juta kepada masjid.. lelaki tua ini mempunyai seorg isteri dan 3 org anak (1 perempuan & 2 lelaki).. anaknya merupakan org2 yg terpelajar dan telah berjaya dalam kerjaya masing2.. malah dikatakan salah seorg anaknya merupakan seorg doktor.

hasrat murni lelaki tua ini tidak disenangi oleh isteri dan anak2nya.. mereka susah hati melihat si lelaki tua hendak menderma begitu banyak sekali.. setelah memikirkan pelbagai cara, akhirnya mereka bertiga bersetuju untuk membawa kes ini ke mahkamah.. dengan medakwa bahawa lelaki tua telah nyanyuk.

segalanya berjalan mengikut rancangan, peguam terbaik telah d lantik.. mereka yakin rancangan mereka untuk mendapatkan RM 1 juta itu akan berjaya.. hari perbicaraan telah tiba.. si peguam pun menjalankan kerjanya dengan bersungguh2.. akhirnya sang hakim pun membuat keputusan.. setelah mengambil kira, pandangan, dan menimbangkan dari segala sudut dan aspek, keputusannya..

mahkamah mengarahkan semua wang RM 1 juta yang telah masuk kedalam akaun dikeluarkan.. hakim memutuskan bahawa lelaki tua itu nyanyuk.. "mna ada org derma RM 1 juta.. gile ke apa?!!", kata salah sorg pengulas bebas kepada kawan2nya..

maka bergembiralah 4 beranak itu kerana berjaya mendapatkan RM 1 juta tersebut.. kejayaan dirasakan teramat sangat!.. seperti pinang di belah dua!.. ehh.. tak ngam, tak ngam.. emm.. seperti kere mendapat bunga.. hmmm.. mcm tak sesuai je..

malang tidak berbau.. kusangka hujan sampai ke petang, rupa2nya hujan ditengah hari.. ajal maut d tangan tuhan.. dalam tempoh 6 bulan selepas keputusan mahkamah.. keempat2 org anak beranak itu meniggal dunia.. pelbagai kejadian pelik yg menimpa meraka.. ada yg kemalangan, ditimpa sakit, dan sebagainya.. sehingga maut datang menjemput mereka..

setelah kematian ke keempat2 beranak itu, akhirnya duit RM 1 juta itu kembali kepada si lelaki tua.. dan akhirnya duit RM 1 juta itu di dermakan kepada masjid yang terdahulu.


Pengajaran: pkir sendiri




sumber: base on true story

No comments:

Post a Comment