Monday, August 1, 2011

selamat puasa

hari pertama menjalani ibadah puasa dgn sempurna (puasa cukup 1 hari)..

kalo cuba diingatkan balik.. diamati baik2.. aku pun tak pasti bila aku stat puasa penuh (1 hari).. mungkin akibat banayak sangat makan semut, banyak memori2 lama telah hapus dalam ingatan aku..

rasanya stat sekolah rendah (darjah 1) aku dah puasa penuh satu hari dah.. apa yg aku ingat, pada suatu ketika sewaktu aku sekolah tadika kemas.. mak aku bg aku bekal, tak silap bekal itu ber isi satu potong kek.. tak ingat kek pisang ke kek oren.. mak cakap, "ini bekal ni, kalo tak tahan nnt mkn la ni".. yg aku ingat lagi, kat skolah tadika tu pkul 11 dia punya time balik. time masuk skolah aku tak ingat, sbb aku dok pkir nak balik je.. hehe.. sambung balik cerita tadi, hari tu aku tak makan pun bekal yg mak bagi tu, aku puasa satu hari penuh hari tu.. hehe.. hebat betul sangkut, tadika lagi dah puasa penuh satu hari.. tp apa yg pastu aku tak tau utk berapa hari aku puasa penuh utk tahun tu?.. yg lebih pasti, tidaklah 30 hari penuh.. hehe

tahun lepas rasanya, aku ada dpt email, org copy post dekat FB pasal org yg tak pose ni.. kalo dah tak pose tu, diam2 sudah la.. ini siap dok kutuk2 lagi pasal puasa ni.. tak tau la apa yg d pkir kan oleh org2 mcm ni.. tak tau la org ni betul2 islam ke tak?.. hmm


aku malas nak cakap banyak pasal budak mcm ni, kutuk lebih2 kang kurus puasa aku ni.. kalo tgk org2 mcm ni satu je terlintas dlm kepala aku.. budak 5 tahun pun boleh puasa satu hari, ini yg dah umur berbelas2, berpuluh2 tahun nak puasa satu hari pun kantoi.. dgn budak kecik umur 5 tahun pun ko kalah.. hehe

mcm org2 sekarang selalu cakap, tepuk dada tanya iman.

p/s: selamat menyambut bulan ramadan, semoga puasa kali ni lebih best dari sebelum2nya.. aminn..

No comments:

Post a Comment