Saturday, December 25, 2010

26th December

1996.. penampang, sabah.

aku terjaga daripada tidur.. terdengar bunyi bising zink reban ayam rumah sebelah d tiup angin.. ditambah dengan bunyi siulan angin yg masuk melalui celah2 tingkap rumah.. aku cuba lelapkan mata, namun masih tak dapat untuk tidur.. aku tgk abg aku tidur nenyak je, siap dengkur lagi.. mmg konfem dia tido mati.. bunyi bising angin mlm tu + bunyi zink + bunyi ayam, anjing menjerit2 pn dia tak dengar..

rasa2nya time tu tak sampai sebulan kot kitaorg satu family pindah sabah.. rumah yg kitaorg tggl ni pun agak beasr, sbb rumah lama, design umah dulu2 kan agak beasr drpd rumah skrg ni..

dalam hati aku berpkir berkata mungkin mcm ni la kot suasana musim tengkujuh kat sabah ni.. mcm kat kg. aku kalo musim tengkujuh ni hujan lama, last2 banjir.. kat cni hujan+angin kuat kot.. dalam aku cuba kembali tidur, aku pusing2 ke kiri, kanan.. last2 aku terperasan, nmpk cahaya lampu dari luar drpd celah pintu bilik.. ada org bangun ke mlm2 ni?..

d sebabkan aku tak boleh tidur aku pun bangun menuju ke pintu bilik, nak tgk sepa yg bangun tgh2 mlm ni..

amacam?.. saspen tak?.. haha

sambung balik..

aku tgk2 rupa2nya mak dgn ayah aku.. dorg tgh sahur.. pas tu mak aku ofer aku makan, dia buat megi.. aku ni, sebagai anak yg soleh lagi hensem, makan la megi tu.. walaupun aku takde pn berniat nak pose esoknye.. hehe.. lps mkn baru boleh p masuk tido. =)

bagun pagi esok, tgk berita baru tau rupa2nya ribut greg melanda sabah mlm tadi.. rupa2nya mlm tadi tu bukan lah fenomina biasa.. kitaorg keluar pergi kk tgk bnyk pokok2 tepi jalan yg besar2 tu tumbang, ada yg sampai tercabut akar mcm kena tarik je..



itu cerita 26 december 1996.. tarikh yg sama tahun 2004, tsunami berlaku akibat drpd gempa bumi yg kuat berlaku d dasar lautan hindi lepas pantai barat acheh yg mengakibatkan ombak besar melanda kwsn2 pantai selatan asia, sumatera utara, thailand & malaysia. di anggarkan lebih 150,000 org maut dalam kejadian tsunami ini.



tadi aku takde keje aku buat kira2 dan mendapati.. perbezaan kejadian 2 bencana alam ni adalah 8 tahun.. hmm.. jadi kalo kita kira balik, 8 tahun drpd tsunami (2004 + 8) adalah....

2012.

korang pernah tgk tak cite 2012?.. aku pn tak pernah tgk cite tu.. tak silap aku cita tu pasal bumi nak hancur tahun sbb bnyk bencana alam berlaku.. ye ehh?

p/s: 2012

No comments:

Post a Comment