Friday, December 3, 2010

cita cita

1. bomba
aku ingat lagi masa aku darjah 3, time dekat2 akhir tahun mcm besa la, cikgu akan ambik berat, tinggi, suma bdk dlm kelas utk masuk dlm buku rekod.. pastu ada sesi cikgu akan interview tnya cita2.. nama cikgu kelas aku tu cikgu sakinah. aku ingat aku ada cakap nak jadi bomba.. pastu aku terdengar cikgu sakinah tu bergosip dgn sorg lagi cikgu tu, tak ingat cikgu apa.. "tak kan nak jadi bomba je kot?.. hmm takpe la jadi pegawai bomba ok jgk tu".. aku dgr cikgu ckp mcm tu aku terasa aku ni tak layak jd bomba.. haha.. budak darjah tiga apa sngt yg dia tau.. polis, bomba, askar... kalo yg up ckit doktor.. bende yg familiar sekeliling dia je la yg dia tau.. yg ingat masa tu aku nak ckp antara polis, bombe, askar.. aku pilih bomba sbb boleh main air.. hehe



2. usahawan
masa skolah menengah dulu, dlm subjek kemahiran hidup ada belajar pasal usahawan.. apa perbezaan usahawan dgn peniaga?.. belajar kira2 buka, tutup akaun la.. time tu ada terdetik dlm hati aku nak jadi sorang usahawan aka businessman.. tapi syg takde pendedahan.. belajar sekakat nak ambik pmr je.. masuk fom 4 dah takde dah, belajar science stream je.. tp smpi sekarang dlm hati aku masih ada ckit rasa mcm nak try business sendiri.. kerje sendiri.



3. tukang masak

time bulan posa secara tetiba aku bercita2 nak jadi seorang chef. time bulan pose ni la org kita ni akan mkn mcm2.. mknn yg tak pernah kita nampak, time bulan pose ni dia boleh ada.. kat umah aku mmg jarang beli kat bazar.. kuih ke, lauk ke.. semua mak aku yg buat sendiri.. time ni la aku suke ddk kat dapor.. tgk mcm mna buat kuih itu ini.. dlm masa yg sama bleh tolong mak, ataupn nak try power.. kalo aku buat, pastu jadi plk.. mmg bertambah kuat cita2 aku nak jadi seorang chef yg hensem lagi hebat!.. haha..



4. pilot
masa dok kat sabah dulu, umah aku mmg laluan flight. time2 pagi dgn ptg time tu la trafic busy, bnyk kapal terbang take off n landing.. time tu aku ada 2 org mmber, yg kitaorg sama2 gile dgn flight.. smpi masa kat kelas ada je flight baru take off atau nak landing kitaorg dok teka flight model apa tu.. kitaorg boleh bezakan mana boeing 737, 747,dc10, airbus, foker.. kalo pegi umah mmber aku mmg main game flight simulator.. dia siap pernah ckp kat aku kalo dia tak jadi pilot besar nnt dia sangup bunuh diri.. tp last aku jumpe dia balik masa kt metrik, mcm dah tekde rupe nak jd pilot je.. huhu.. mmber aku yg lagi sorg ni mmg dia dah berjaya jadi pilot.. dia keje dgn firefly skrg.. aku plk, mmg awal2 aku dah tau aku tak akan boleh jadi pilot, walau pun aku ada minat.. sbb aku pki spek.. main game je la aku.. huhu



5. navy

dulu time skolah aku join persatuan kadet bersatu malaysia (laut) aka PKBM(L) atau senang ckp kadet laut.. memandangkan skolah aku kat labuan, jadi kitaorg mmg aktif sbb ada kem tentera laut kat sana.. pastu aku dgr2 dorg ckp kalo lps blajar ni kitaorg masuk navy terus dapat laksamana muda. sbb kitaorg dah ada sijil masa abis kadet dulu.. jadi aku pernah terpkir nnt kalo lepas aku abis belajar kat u, pastu tak dpt2 keje jgk, menanam anaggur je.. last choice aku jadi navy kot.. hehe



p/s: dulu ex aku pernah ckp, dia buat kira2 berdasarkan nama aku ke tarikh lahir aku.. dan result dia, dia ckp pekerjaan yg sesuai dgn aku adalah.... "topless catwalk model".. aku blur jap masa tu.. sbb aku tak berapa nak pandai english time tu.. hehe..
agak2 skrg ni kalo aku nak try boleh tak?.. haha

No comments:

Post a Comment